Gå til hovedinnhold

Ordrekort

Ordrekortet er en oversikt over detaljer knyttet til et vunnet salg.

Rebecca Furnes avatar
Skrevet av Rebecca Furnes
Oppdatert for over 2 år siden

For hver ordre som blir opprettet, vil det opprettes et ordrekort.

Ordrekortet er en oversikt over detaljer knyttet til salget og potensielle oppgaver tilknyttet leveransen. Her finner du mange av de samme funksjonene som på kundekortet.

Innholdsfortegnelse

Sidemenyen

Helt øverst på sidemenyen ser du bedriftsnavnet til kunden ordren tilhører, referansenummeret og status på ordren.

💡 Tips: For å komme rett til kundekortet kan du trykke på kundenavnet.

Status

Når en ordre blir opprettet vil den automatisk få statusen "Ikke startet".

For å endre status på ordren trykker du på boksen hvor det står "Ikke startet", deretter velger du statusen du skal bruke fra nedtrekksmenyen.

Det er seks ulike statuser du kan velge mellom.

💡 Tips: Statusene på ordre er forhåndsbestemte og kan ikke endres.

Når du endrer status på ordrekortet vil dette blir registrert i aktivitetsfeltet på ordrekortet og på kundekortet.

Endre ordrekortet

Du kan endre sporingsnummer, fraktleverandør og egendefinerte felt.

For å endre ordrekortet, trykk på Endre, helt øverst på kortet. Fyll ut de endringene du vil gjøre. Trykk på Lagre.

Om kunden

Om kunden gir deg informasjon om adressen og organisasjonsnummeret til kunden. Denne informasjonen henter systemet fra kundekortet.

I tillegg får du også informasjon om når ordrekortet ble opprettet og sist det ble oppdatert.

Kontaktpunkt for ordre

Kontaktpersonen som signerer kontrakten blir automatisk kontaktpunkt for ordre.

Legg til ny kontaktperson for ordre

Du kan ikke legge til ny kontaktpunkt for salget, men du kan endre kontaktpunkt for ordre. For å gjøre dette trykker du på Endre, da får du opp en liste med kontaktpersonene registrert på kundekortet.

Trykk på personen du ønsker som kontaktpunkt, dersom du vil legge til en ny kontaktperson trykk på + Opprett ny person.

Rediger en kontaktperson

Du kan redigere kontaktinformasjonen til kontaktpunkt for ordre.

Trykk på Blyanten, gjør endringene og trykk Lagre.

💡 Tips: Når du gjør endringer på kontaktinformasjonen på ordrekortet,

vil de samme endringene bli oppdatert på kundekortet.

Slett kontaktperson

Det må ikke være registrert en kontaktperson for ordre og du kan slette kontaktpersonen som er registrert. Feltet vil da stå tomt.

Trykk på Endre, deretter Slett nåværende person.

Kontaktpunkt for salg

Kontaktpersonen som signerer kontrakten blir automatisk kontaktpunkt for ordre.

Rediger kontaktperson for salg

Du kan redigere kontaktinformasjonen til kontaktpunkt for salg. Selv om du redigerer kontaktpersonen for salg på ordrekortet vil fortsatt kontaktinformasjonen som personen var registrert med ved signering, fortsatt være synlig i kontrakten.

Trykk på Blyanten, gjør endringene og trykk Lagre.

💡 Tips: Når du gjør endringer på kontaktinformasjonen på ordrekortet,

vil de samme endringene bli oppdatert på kundekortet.

Slett kontaktperson for salg

Det må ikke være registrert en kontaktperson for salg og du kan slette kontaktpersonen som er registrert. Feltet vil da stå tomt.

Selv om du sletter kontaktpersonen for salg fra ordrekortet vil fortsatt personen være registrert som signeringspart i kontrakten.

For å endre trykk på Endre.

Deretter trykk på Søppelbøtten.

Egendefinert informasjon

Her vil alle egendefinerte felt som du har opprettet under Ordre på [Innstillinger] vises.

For å fylle ut eller endre et egendefinerte feltet trykk på Endre, øverst på ordrekortet.

Fyll ut eller endre informasjonen, trykk deretter Lagre.

💡Tips: Det finnes flere ulike typer egendefinerte felt du kan opprette.

En oversikt over alle de ulike feltene finner du her.

Sporing

Sporing gir deg informasjon om sporingsnummer og fraktleverandør.

For å legge til eller endre sporingsnummer eller fraktleverandør, trykk på Endre, øverst på ordrekortet.

Fyll ut eller endre informasjonen, trykk Lagre.

Faner

Oppgaver

Her vil du finne oppgaver som er tilknyttet ordren. Dersom du har opprettet noen automatiske oppgaver vil de være synlig her. Du kan også opprette nye oppgaver, som kan tildeles deg eller kollegaene dine. Trykk på + Ny oppgave for å opprette en ny oppgave.

Ved å trykke på de tre prikkene ved siden av + Ny oppgave kan du velge hvilke felt som skal vises på oppgavene, og hvordan de skal seksjoneres. Ved å trykke på Tannhjulet kan du filtrere oppgavene.

Les mer om felt og seksjonering her, og om filter på oppgavelisten her.

Alle oppgavene som blir opprettet via ordrekortet vil også være synlig på kundekortet til den aktuelle kunden. Oppgavene vil også være synlig i oppgaveoversikten du finner i menyen, og vil ha en link som knytter den til det aktuelle ordrekortet.

Aktivitet

Aktivitet gir en samlet oversikt over alle aktiviteter tilknyttet ordren. Trykk på 9 valgt for å velge hvilke aktiviteter som skal logges. All historikk blir markert med dato og bruker.

Aktiviteten som blir logget på ordrekortet vil også bli synlig i aktivitetsloggen på den aktuelle kunden. Loggen på kundekortet vil være markert med hvilke ordre loggen tilhører, og du kan trykke dg direkte inn på ordren via denne linken.

Detaljer

Under fanen detaljer vil du finne detaljer knyttet til salget og leveringsadressen.

Produkter

Under produkter vil du få en oversikt over hva som er blitt solgt. Antall produkter står ved siden av Produkter. Du får en detaljert oversikt over pris og antall som er solgt, i tillegg til subtotalen.

Salgsdetaljer

Salgsdetaljer gir deg informasjon om kontrakten. Her kan vi se betalingshyppigheten på salget, når salget ble opprettet, hvilken kontrakt som er brukt og hvem som har opprettet salget.

💡Tips: Trykk på kontrakten for å se en PDF-fil av den signerte kontrakten eller

trykk på #76 for å gå direkte inn på salgskortet.

Leveringsadresse

Her kan du legge til leveringsadresse til ordren. Du kan legge til så mange leveringsadresser som du ønsker. Alle adressene vil være synlig på ordrekortet og på kundekortet.

Dersom du skal sette en av adressene som standard leveringsadresse må dette gjøres fra kundekortet. Adressen som er markert med Bruk i ordrer, er din standard leveringsadresse.

Dersom du vil bruke en annen adresse kan du gjøre dette fra ordrekortet.

Trykk på Endre, og trykk på adressen du vil bruke fra listen over registrerte adresser.

Legg til leveringsadresse

Dersom du har lagt til en leveringsadresse på kundekortet, vil dette feltet automatisk være fylt ut. Om feltet ikke er fylt ut kan du gjøre det fra ordrekortet.

Trykk på Endre, deretter + Opprett ny adresse for å legge til en leveringsadresse.

Fyll ut informasjonen og trykk Lagre.

Dersom det er registrert en leveringsadresse på kundekortet og du vil opprette en ny leveringsadresse, trykk på Endre, deretter + Opprett ny adresse.

Den nye adressen vil da erstatte den standard leveringsadressen.

💡 Tips: Når du legger til en ny leveringsadresse vil den automatisk legge deg på kundekortet, under fanen Detaljer.

Endre leveringsadresse

For å endre en leveringsadresse trykk på Endre, deretter Endre nåværende adresse.

Gjør de endringene du ønsker, trykk deretter Lagre.

Slett leveringsadresse

Du kan ikke slette en leveringsadresse fra ordrekortet. En leveringsadresse må slettes fra kundekortet.

For å slette en leveringsadresse, trykk på Søppelbøtten, deretter Slett.

Fakturering

Under fanen fakturering finner du informasjon om fakturaer og faktureringsadressen.

Du kan bare registrere én faktureringsadresse.

Faktureringsadresse

Dersom du har registrert en faktureringsadresse på kundekortet vil dette feltet automatisk være fylt ut.

Når du oppretter en fakturaadresse må du også velge en faktureringskanal. Det finnes fire ulike faktureringskanaler å velge mellom.

Fakturakanal

Betydning

EHF

Faktura skal bli sendt til kunden som en elektronisk faktura.

E-post

Faktura skal bli sendt til kunden på e-post.

Papir

Faktura skal bli sendt til kunden i posten.

Vipps

Faktura skal bli sendt til kunden på Vipps.

Legg til faktureringsadresse.

For å registrere en adresse, trykk på Blyanten, i boksen hvor det står Fakturaadresse.

Endre faktureringsadresse

For å endre faktureringsadressen trykk på Blyanten.

Gjør de endringene du ønsker, trykk deretter Lagre.

💡 Tips: Dersom det er huket av for Oppdater kunde, vil endringene du gjør også bli oppdatert på kundekortet.

Slett faktureringsadresse

Du kan ikke slette en faktureringsadresse fra ordrekortet. En fakturerings må slettes fra kundekortet.

For å slette en faktureringsadresse, trykk på Søppelbøtten, deretter Slett.

Fakturaer

Under fakturaer vil du finne informasjon om hvor mange fakturagrunnlag som er registrert på det aktuelle salget.

Du får også en oversikt over perioden fakturaen gjelder, subtotal samt prisen for hele avtalen.

Ved å trykk på Eksporter til .xlsx kan du eksportere fakturagrunnlaget til en Excel-fil.

💡 Tips: Siden dette er en kontrakt med halvårlig faktureringsintervall, blir det opprettet to fakturagrunnlag for det samme salget.

Tid

Her kan du registrere hvor mye tid som er brukt på hver oppgave som er tilknyttet denne ordren. Her får du en fullstendig oversikt over registrert tidsbruk. Ved å trykke på de tre prikkene kan du også eksportere ut timene i en rapport. Les mer om tidsrapportering her.

💡 Tips: Tid registrert på ordrekortet vil også bli synlig under fanen, Tid, på det aktuelle kundekortet. Det vil også logges under Aktivitet.

Filer

Her kan du laste opp filer tilknyttet ordren. Det er ingen begrensinger for filtype eller filstørrelse.

Filene som blir lastet opp på ordrekortet vil også ligge tilgjengelig under fanen, Filer, på kundekortet på den aktuelle kunden. Filopplastningen vil også lastes opp under Aktivitet.

💡 Tips: Filer opplastet på ordrekortet vil også bli synlig under fanen, Filer, på det aktuelle kundekortet. Det vil også logges under Aktivitet.

Svarte dette på spørsmålet?