Gå til hovedinnhold

Bruk av prognose

Les hvordan du får best utbytte av prognoser, for å få oversikt over kundedialog og potensielle salg.

Rebecca Furnes avatar
Skrevet av Rebecca Furnes
Oppdatert for over 2 år siden

Prognosen sier noe om hva som potensielt kan bli solgt, når det blir solgt og sannsynligheten for at det blir solgt.

Du kan lese hvordan du oppretter en prognose her.

Innholdsfortegnelse

Når du har opprettet en prognose vil den ligge lett tilgjengelig under fanen Salg på kundekortet. Ved å trykke på fanen og på den aktuelle prognosen, kommer du direkte til salgskortet. Her finner du informasjon om blant annet produktene og kontrakten.

Enkel oversikt over tilbud

Det kan fort bli mye informasjon på aktivitetsloggen på et kundekort.

Når du diskuterer pris eller produkter/tjenester med en kunde, kan du opprette en prognose. Her kan du sette en sannsynlighet og en forventet salgsdato.

Når du oppretter en prognose vil du også få en ny aktivitetslogg på salgskortet. Du kan da logge det som handler om det aktuelle salget her, slik at det er enkelt å finne tilbake til det.

Aktiviteten som blir logget på salgskortet vil også bli synlig i aktivitetsloggen på den aktuelle kunden.

💡Tips: Ved å se på status kan du også enkelt se forskjellen på signerte avtaler og prognoser.

Rediger en prognose

Dersom det blir diskutert endringer for avtalen, kan du gjøre dette ved å trykke på Endre. Du kan blant annet gjøre endringer på produkter, pris eller kontrakt.

Kunden vil ikke bli varslet om endringene så lenge du ikke huker av for Forespørsel om signatur eller sender ut tilbudet. Det vil bli synlig på aktivitetsfanen både på salgskortet og på kundekortet at det er gjort endringer på den aktuelle prognosen.

Forhåndsvisning av kontrakt

På salgskortet kan du også forhåndsvise kontrakten, og se hvordan den vil se ut for kunden som skal motta den. Trykk på lenken med kontraktnavnet under Kontrakt, for å laste ned PDF-filen. Trykk på filen for å forhåndsvise kontrakten.

Dette er en fin funksjon å bruke dersom du ikke er sikker på hvordan du vil ha oppsettet på din kontrakt. Da kan du for eksempel teste hvilken plassering du ønsker på produktoversikten. Du kan lese mer om salgsinnstillinger her.

Muligheter på salgskortet

Salgskortet gir deg ekstra faner for aktivitetslogg, oppgaver, tid og filer. Alt som blir gjort eller opprettet på salgskortet vil også registreres på kundekortet, markert med nummeret på salget.

Aktivitet, registrert tid og opplastning av filer vil bli synlig i aktivitetsloggen på kundekortet, mens oppgaver vil bli synlig under fanen Oppgaver.

Dersom du har oppgaver knyttet til et tilbud, som må gjennomføres før kontrakten signeres kan du bruke oppgaver på salgskortet. Da kan man enkelt skille oppgaver før signering fra oppgaver etter signering.

Svarte dette på spørsmålet?