Gå til hovedinnhold

Hvordan lage standard tilbuds- og avtalemaler

Du kan opprette egne maler for tilbud og avtaler som brukes når du sender salg fra systemet

Rebecca Furnes avatar
Skrevet av Rebecca Furnes
Oppdatert for over 4 måneder siden

For å komme til kontraktsoversikten trykker du på: [Innstillinger] og deretter Kontrakter som du ser under Salg i menyen til venstre.

I kontraktsoversikten finner du alle kontraktsmalene til din organisasjon. Det finnes ingen begrensinger på hvor mange kontrakter du kan opprette.

Opprett en ny kontrakt

For å opprette en ny kontrakt fra kontraktsoversikten trykker du på + Ny kontrakt.

Du får da opp en tom kontrakt som du selv kan fylle ut med den informasjonen som din organisasjon ønsker i en kontrakt eller avtale.

Når du har gjort endringene du ønsker trykker du på Lagre kontrakt.

💡 Tips: Det er ikke er autolagring på kontraktsmalen. Huks å lagre før du går ut av siden slik at du ikke mister noen endringer.


Automatisk utfylling av informasjon i tilbudet

Du kan bruke dynamiske felt i kontraktsmaler for å fylle inn informasjon automatisk når du sender tilbud. Dette sparer tid, minimerer feil og gir et profesjonelt resultat.

Slik legger du inn dynamiske felt:

  1. Gå til kontraktsmalen du ønsker å redigere

  2. Trykk på +-knappen der du vil legge inn et felt

  3. Velg fra nedtrekksmenyen:

    • Forhåndsdefinerte felt som navn, organisasjon, pris osv.

    • Egendefinerte felt du selv har opprettet

  4. Klikk på ønsket felt – det legges inn i malen og fylles ut automatisk når tilbudet sendes

Dette sparer tid og sikrer at riktig informasjon alltid kommer med i tilbudet.

Om dynamiske felt

Dynamiske felt henter informasjon fra det som er registrert på kunden. Dette kan være:

  • Kundens navn

  • Organisasjonsnummer

  • Egne tilpassede felter (f.eks. kontaktperson, leveringssted)

Eksempel: Har du registrert et bedriftsnavn på kundekortet, vil dette automatisk bli satt inn i kontrakten der du har plassert feltet.

Når du sender ut kontrakten vil feltene automatisk bli fylt ut, og vil se slik ut i en utsendt kontrakt:

Dersom du ønsker å legge til et eget dynamisk felt som du ikke finner blant de forhåndsbestemte, kan du opprette et egendefinert felt på Salg i [Innstillinger]. Dine egendefinerte felt vil legge seg under de dynamiske feltene.

💡 Tips: Les her hvordan du oppretter et egendefinert felt.

Rediger en kontrakt

For å rediger en kontrakt trykker du på de tre prikkene i høyre hjørnet på den aktuelle kontrakten, deretter på Rediger kontrakt.

Du vil da komme til samme side som når du først opprettet en kontakt.

Slett en kontrakt

For å slette en kontrakt trykker du på de tre prikkene i høyre hjørnet på den aktuelle kontrakten, deretter på Slett kontrakt.

💡 Tips: Merk at når du trykker Slett kontrakt så vil det ikke komme opp en bekreftelsesmelding, kontrakten blir slettet med en gang.

Svarte dette på spørsmålet?