Du kan gi alle brukerne i din organisasjon en rolle i systemet. Rollene oppretter du selv navnet på. Du kan også sette ulike tilpasninger på de ulike rollene som vil definere hvor mye i systemet den aktuelle rollen har tilgang til.
Les mer om hvordan du kan bruke roller her.
Opprett en ny rolle
For å opprette en ny rolle trykker du på [Innstillinger], trykk deretter på Roller, før du trykker på + Ny rolle, som er en blå knapp helt til høyre på siden.
Da vil dette pop-up vinduet dukke opp på skjermen din. Fyll ut det navnet som du vil ha på rollen. Du kan velge å legge til brukere i rollen når du oppretter den. For å gjøre dette trykker du på Velg, under brukere. Det vil da komme opp en nedtrekksmeny som viser deg alle brukerne i systemet. Huk av for de brukerne som du vil gi denne rollen.
Trykk deretter Opprett for å opprette rollen.
💡 Tips: Merk at du må alltid ha minst en bruker som er tildelt en rolle for å ha tilgang til systemet ditt. Dersom du eksempelvis bare har en rolle med to brukere og du sletter rollen, vil dere miste tilgangen til systemet.
Dersom det skjer, ta kontakt med support så vil de gi dere tilgang igjen.
Endre en rolle
For å endre en rolle trykker du på Endre.
Her kan du endre navnet på en rolle og hvilke brukere som er tildelt rollen.
Når du er ferdig trykker du Oppdater for å lagre endringene dine.
Slett en rolle
For å slette en rolle trykker du på de tre prikkene ved siden av Endre.
Trykk deretter Slett. Da vil dette pop-up vinduet dukke opp.
Før du sletter rollen kan du velge å flytte brukere med denne rollen over på en av de andre rollene i systemet. Trykk på Ingen, for å få frem en nedtrekksmeny over rollene i ditt system. Trykk på den rollen du vil flytte brukerne til.
Trykk Ja for å slette rollen.
Oversikt over de ulike rollene
Rolleoversikten finner du ved å trykke på [Innstillinger], og deretter på Roller.
Her vil du få en enkel oversikt over alle rollene som er opprettet og hvilke brukere som er tildelt de ulike rollene. Trykker du på navnet på en av rollene vil du se hvilke brukere som er tildelt den rollen.
💡 Tips: Når rollen står skrevet i blått og har en blå strek under navnet betyr det at den rollen er valgt. Som du ser i eksempelet ovenfor ser vi oversikten for Administrator og brukeren AM er tildelt denne rollen.