Tilbud vs. Prognose – hva er forskjellen?
I AIFlow kan du:
Opprette et tilbud og sende det til kunden for digital signering
Eller lage en prognose, som bare brukes internt
💡Tips:
Tilbud: Sendes til kunde og kan signeres digitalt
Prognose: Holdes internt og brukes til planlegging
👉 Du velger selv om tilbudet skal sendes eller ikke – det er eneste forskjell.
Stegvis guide: Hvorfor og hvordan sende ut et tilbud fra systemet
Å sende tilbud direkte fra systemet gir deg bedre oversikt, sporing og dokumentasjon på hva som er sendt til hvem – og når. I tillegg sikrer det en mer profesjonell og effektiv salgsprosess.
Steg 1: Gå til riktig informasjonskort
Finn frem til den aktuelle kontakten – det kan være en kunde, sponsor, kommune eller privatperson.
Steg 2: Klikk på fanen Salg
Steg 3: Trykk på + Nytt salg
Legg til produkter og tjenester
Når du oppretter salget:
Legg til produktene eller tjenestene du ønsker å inkludere i tilbudet.
Du kan justere pris, samt øke eller redusere antall direkte i salgsbildet.
Merk: Hvis du ikke finner produktene eller tjenestene du trenger, kan du enkelt opprette dem selv. Gå til Innstillinger → Produkter og Tjenester, og legg til det du ønsker å bruke i salget.
💡 Tips: Rabatt og prisøkning vil ikke synes på produktet til kunden. Dette vil kun bli synlig ved å legge til et dynamisk felt i kontrakten.
Sende tilbud på e-post (valgfritt)
Når du oppretter et salg, kan du velge om tilbudet skal sendes til kunden eller bare lagres internt som en prognose.
1. Velg om tilbudet skal sendes eller lagres internt
Send tilbud på e-post: Tilbudet sendes direkte til kunden for digital signering
Ikke send tilbud: Tilbudet opprettes som en intern prognose og er kun synlig i systemet.
2. Velg kontraktsmal
Du kan legge ved en kontraktsmal i tilbudet. Egne standardmaler kan opprettes og redigeres under: Innstillinger → Kontrakter
3. Legg ved dokumenter (valgfritt)
Last opp eventuelle vedlegg og velg hvordan de skal håndteres:
Sendes sammen med tilbudet
Kun lagres internt i systemet
Dette gir deg fleksibilitet i hvordan du deler informasjon med kunden.